Schimbare Furnizor de Energie: De ce şi Cum se face?

Ai o afacere la început de drum și ai nevoie de câteva sfaturi? Aici e locul unde ai putea discuta acest lucru!
Post Reply
kEnt.
Posts: 10
Joined: Mon Oct 14, 2019 6:08 pm

Tue Oct 22, 2019 11:36 am

Încă din anul 2017 s-a produs liberalizarea totală a pieței de energie electrică pentru consumatorii casnici. Acest lucru a dus la o creștere a concurenței pe piață, impactul posibil fiind o scădere a prețurilor plătite de consumatori.

Liberalizarea pieței a făcut că și interesul altor jucători să fie mai mare pentru a intra pe piață de la noi. Există astfel posibilitatea că populația să fie impulsionată să își schimbe furnizorul de energie elctrica.

Avantajul este că această trecere se poate face gratuit, schimbarea neimplicand înlocuirea actualului contor, întreruperea alimentării cu energie electrică sau modificările instalației de racordare.

Dacă optează pentru furnizarea negociată a energiei electrice, consumatorul va putea încheia contracte cu orice furnizor deținător de licență de furnizare a energiei electrice.

Până la finalul anului 2017, o parte din energia electrică a fost furnizată la un preț reglementat de ANRE. Instituția stabilește cu ce preț și de la ce producători cumpără furnizorii electricitatea. În ceea ce privește cealaltă parte a energiei, aceasta este furnizată la o cota de preț concurențial, acesta fiind prețul liber și nereglementat.

Componenta CPC reprezintă mecanismul prin care achiziția energiei se face la prețuri concurențiale, scopul fiind liberalizarea totală a pieței de energie. CPC reprezintă un tarif de energie electrică activă, el fiind aplicat de furnizorii de ultima instanța în factură clienților finali, aceștia uzând de eligibilitate, corelat cu calendarul de eliminare a tarifelor reglementate.

Nu s-a stabilit până în momentul de față nici o categorie de consumatori ajutată social din partea statului, în cazul creșterii facturii de energie electrică.

Lucruri importante la schimbarea furnizorului
Consumatorul trebuie să verifice lista furnizorilor de energie electrică și să facă o analiză comparativă a informațiilor conținute în aceste oferte.

Analiza trebuie să cuprindă atât prețul de energie activă, cât și modalitatea de plata, precum și durata, astfel încât să se poată face alegerea cea mai potrivită. Se va evita plata, în acest fel, al unui preț mai ridicat.

Conso.ro este un serviciu care oferă persoanelor posibilitatea de acompara prețurile la furnizorii de energie electrică. Este bine de știut și faptul că factura este formată din tarifele furnizorilor și diverse taxe obligatorii.

Taxele obligatorii reprezintă cea mai mare parte a energiei electrice, acestea fiind de 70% din preț. Taxele sunt generate de subvenții, accize, tarifele de distribuție și transport, precum și taxa pentru cogenerarea de înalta eficiență.

Diferența dintre furnizori va consta în principal în nivelul prețului energiei practicat, dar și a nivelului taxei zilnice de rezervare, în cazul în care această taxă zilnică există.

În cazul unui consum de 100 kWh pe luna, consumatorul din București poate plăti un produs de tip monom chiar și cu 10 lei mai mult pe luna, în funcție de furnizorul ales.

Comparația între oferte va fi făcută în funcție de valoarea totală a facturii lunare, ea reflectând toate costurile suportate de către consumator.

Am făcut chiar acum o comparaţie pe conso.ro ca să vedem ofertele cele mai avantajoase ale costului cu energia:

Image

Etapele necesare schimbării furnizorului de energie electrică
Consumatorii trebuie să îndeplinească o serie de condiții pentru a face transferul de la un furnizor la altul și anume să dețînă un aviz tehnic de racordare sau certificat de racordare valid emis pentru locul de consum și să fie deținătorii legali ai locului de consum.

Etapele schimbării furnizorului de energie electrică:

1. Consumatorul trimite o cerere de oferta furnizare a energiei electrice, fie o copie după ATR

În baza datelor primite, se va face o oferta de preț, această fiind trimisă consumatorului.

2. Încheierea contractului de furnizare

Imediat ce furnizorul și consumatorul sunt de acord în privința clauzelor contractuale, dar și al prețului, se încheie contractul de furnizare.

3. Rezilierea contractului cu actualul furnizor de energie

Rezilierea contractului vechi se face în baza unei notificări standard, această fiind pusă la dispoziție odată cu modelul de contract, ea fiind transmisă către actualul furnizor de energie electrică, Operatorului de Distribuție a Energiei Electrice de care aparține locul de consum al clientului, dar și către noul furnizor.

Actele vor fi completate cu cel puțin 21 de zile înainte de intrarea în vigoare a contractului cu noul furnizor.

4. Furnizorul actual va verifica situația facturilor rămase pe piață, el transmițând răspunsul sau consumatorului noului furnizor și a Operatorului de Distribuție a Energiei Electrice, în termen de 3 zile lucrătoare.

5. Noul furnizor se va ocupa de încheierea contractelor necesare pentru asigurarea serviciului de distribuție și/sau de transport, în baza contractului de furnizare încheiat cu clientul.

Acest proces de schimbare al furnizorului este unul gratuit, fiind interzise perceperea taxelor sau a tarifelor legate de parcurgerea acestuia.

Schimbarea furnizorului nu implică modificări tehnice.

Ce se întâmplă dacă furnizoul de energie electrică intră în faliment?
Consumatorul este transferat automat unui furnizor de ultima instanța, în cazul în care furnizorul sau de energie intră în faliment.

Tarifele unui astfel de furnizor sunt mai mari decât a altor furnizori de pe piață, de aceea este important că toți consumatorii aflați în această situație să se orienteze rapid către un alt furnizor.

Transferul de la un furnizor de ultima instanța la unul din piață nu se efectuează automat, consumatorul fiind nevoit să facă cerere în acest sens.
Post Reply